Pragnienie

Pragnienie

Pragnienie może być zarówno psychologicznym jak i fizjologicznym zjawiskiem. O ile to pierwsze warto w sobie rozwijać i pielęgnować, do uczucia drugiego najlepiej wcale nie dopuszczać!

Pij, zanim jeszcze poczujesz pragnienie

Nie czekajmy, aż odczujemy pragnienie – jest ono już spóźnionym sygnałem o niedostatkach wody oraz związanego z tym spadkiem sprawności organizmu. Sygnałem bardzo zresztą zawodnym –  często zdarza się, że pragnienie zostaje mylone z głodem i zamiast sięgnąć po szklankę wody, sięgamy po jedzenie. Odpowiedni poziom płynów w organizmie jest jednym z podstawowych warunków jego prawidłowego funkcjonowania. O tym, jak ważnym, najlepiej świadczą odczuwalne efekty odwodnienia. Jeśli poziom wody w organizmie spadnie już zaledwie o 1%, odczuwamy intensywne pragnienie. Z kolei w przypadku spadku zawartości wody w organizmie 5% poniżej normy, pojawi się gorączka. Przy 10% odwodnienia, skóra zaczyna sinieć i pojawiają się istotne problemy z poruszaniem się.

   ​​​​Ilustracja

Pragnienie, a wiek

Woda w diecie osób starszych powinna mieć szczególnie ważne miejsce. Pomimo, że z wiekiem poziom wody w naszym organizmie spada, to wzrasta na nią zapotrzebowanie. Ośrodek odczuwania pragnienia funkcjonuje niestety coraz gorzej, co skutkuje zmniejszaniem się odczuwania pragnienie. W konsekwencji osobom starszym trudno sięgać po wodę nie czując pragnienia, często więc zapominają o odpowiednim nawadnianiu organizmu, co może być niebezpieczne efekty dla zdrowia całego organizmu jak i wpłynąć na pogorszenie samopoczucia. 

Sięgnij po szklankę wody NAŁ i zadbaj o odpowiedni poziom nawodnienia, który pobudzi do działania nie tylko Twój organizm, ale i umysł!

 

Twoja codzienna dawka minerałów

Twoja codzienna dawka minerałów

Woda mineralna pozostawia po sobie w  organizmie szereg wartości mających duże znaczenie fizjologiczne.

20 lat długiej podróży

Na terenie wyżyny Lubelskiej, w sąsiedztwie malowniczej przyrody znajduje się Uzdrowisko Nałęczów. To właśnie tam wydobywana jest naturalna woda mineralna Nałęczowianka. Zanim jednak trafi ona do sklepów, a następnie do naszych domów nasyca się minerałami podczas 20-letniej podróży przez pokłady skał. Dzięki temu jest ona gwarancją nie tylko naturalnego, świeżego smaku, ale i wysokiej klasy oraz jakości. 


Co jest w wodzie ważne

Woda mineralna to woda wydobywana z głębi ziemi, nieskażona bakteriologicznie i wolna od zanieczyszczeń chemicznych. Charakteryzuje się ona zawartością składników mineralnych, które nie pozostają obojętne dla naszego organizmu.

Woda   Rzeka

Składniki mineralne nie są widoczne gołym okiem, dlatego zanim sięgniemy po wodę, warto zapoznać się z jej składem. Woda mineralna zawiera szereg minerałów m.in.: 

  • Chlorki - jako składnik kwasów trawiennych w żołądku odgrywają istotną rolę w procesach trawiennych.
  • Fluorki – są składnikiem kości i zębów, wzmacniają szkliwo, zapobiegają występowaniu próchnicy.
  • Wodorowęglany - pomagają utrzymać równowagę kwasową w żołądku i jelitach oraz przyspieszają trawienie.
  • Wapń - bierze udział w budowaniu kości oraz zębów.
  • Potas - jest konieczny do regulacji poziomu wody w komórkach. 
  • Sód - jest bardzo ważny m.in. w pracy mięśni.
  • Magnez - jest istotny w budowie kości oraz komórek, zwłaszcza komórek mięśni.

Ciało człowieka składa się w większości z wody. Koniecznie jest więc jej regularne uzupełnianie. Wody zawierające minerały mogą pełnić funkcję profilaktyczną, wspomagając naszą dietę i ułatwiając przemianę materii. Oczywiście wody mineralne różnią się natężeniem minerałów, dzieląc się tym samym na wody nisko- , średnio-, wysoko zmineralizowane. Wody średniozmineralizowane zawierają od 500 do 1500 mg składników mineralnych na litr, dzięki czemu nie naruszają równowagi elektrolitycznej w organizmie. Ogólna zawartość minerałów w Nałęczowiance to: 644 mg/l. Jest więc ona wodą niskosodową, średniozmineralizowaną, z przewagą wodorowęglanów wapnia i magnezu. Może więc być idealnym towarzyszem naszego dnia.

Ilustracja

 

Jaką wodę wybrać? – Rodzaje wód w Polsce

Jaką wodę wybrać? – Rodzaje wód w Polsce

„Chcesz być zdrowy, młody, nie stroń nigdy od wody”

Czego się napijesz?

„Chcesz być zdrowy, młody, nie stroń nigdy od wody” – niby stare porzekadło, jednak jest w tym całe wiadro prawdy. Zarówno lekarze jak i dietetycy są zgodni – woda to źródło życia. Powinniśmy jej przyjmować minimum 2 litry dziennie, ponieważ woda pomaga w utrzymaniu prawidłowej regulacji temperatury organizmu. Ilość i jakość wypijanej wody są bardzo ważna, ale czy świadomie wybieramy, którą wodę pijemy?

„Ja piję 4 kawy dziennie, do tego lubię jeszcze soki, przecież w tym jest woda, że dwa litry dziennie się tego uzbiera” – jak często słyszymy od kogoś ze znajomych czy rodziny podobne wymówki, jak często pytanie: „Czego się napijesz?” ma swój ciąg dalszy, który brzmi: „Kawy? Herbaty? Soku?”. 
A przecież woda to podstawa. 

Ilustracja

Jaki rodzaj wody wybrać? 

W sklepach dostępnych jest wiele rodzajów wód, najprostszy podział to ten na mineralną i źródlaną - czy wiemy jaki rodzaj wody wybrać? 

Najpopularniejszą, synonimem wody w butelce, jest woda mineralna. Woda ta pochodzi ze źródeł znajdujących się w głębi ziemi. Przez dziesiątki lat podróżuje ona przez kolejne warstwy skalne przy okazji ulegając zmineralizowaniu. Ilość i rodzaj minerałów w wodzie jest inny w poszczególnych ujęciach, wszystko zależy od położenia geograficznego. Najlepsza do codziennego picia jest woda mineralna średniozmineralizowana – mogą ją pić i mali, i duzi.

Drugim najpopularniejszym rodzajem wody jest ta źródlana. Ona również pochodzi z pokładów znajdujących się w głębi ziemi, jednak często z płytszych warstw wodonośnych niż wody mineralne i zawiera mniej rozpuszczonych składników.

Kiedyś jeździło się „do wód”, teraz częściej mówimy o SPA lub uzdrowisku. 
I wtedy i dziś są to miejsca w których panuje korzystny dla zdrowia mikroklimat. Wody lecznicze to te, które zawierają zwiększoną zawartość niektórych związków chemicznych. Są one charakterystyczne dla danego regionu i wpływają pozytywnie na nasze zdrowie. Różne wody lecznicze mogą wspierać kurację np. chorób tarczycy, układu krążenia czy cukrzy. Choć lecznicze, to powinny być pite w ograniczonych ilościach, bowiem nawet minerały w nadmiarze mogą nie wpłynąć na nas korzystnie. 

Kolejny rodzajem wód spotykanych w naszych domach są wody stołowe, które uzyskuje się poprzez wzbogacanie wód źródlanych w określone składniki mineralne, po to by uzyskać skład zgodny z ich przeznaczeniem. Najczęściej wody te zalecane są dla sportowców czy osób, które pracują w trudnych warunkach termicznych. 

Ilustracja

Ilustracja

Odpowiednie nawodnienie organizmu

Szacuje się, że dorosłe kobiety powinny dostarczać organizmowi średnio 2l wody na dobę, natomiast mężczyźni o 0,5 l więcej.

60% Twojego ciała stanowi woda…

…zadbaj więc o jego odpowiednie nawodnienie! Dlaczego warto już po samym przebudzeniu sięgnąć po szklankę wody? Woda ma olbrzymie znaczenie w codziennej diecie każdego z nas – już od momentu narodzin, kiedy to nasze ciało zawiera jej największy procent, bo aż 75! 

Pomimo, że z wiekiem zawartość wody w naszych organizmach spada, nie oznacza to, że zmniejsza się na nią zapotrzebowanie. Szacuje się, że dorosłe kobiety powinny dostarczać organizmowi średnio 2l wody na dobę, natomiast mężczyźni o 0,5 l więcej. Woda nie tylko najlepiej gasi pragnienie, to przede wszystkim materiał budulcowy każdej komórki naszego organizmu. Jest niezbędna w każdym etapie życia, a bez jej udziału nie zajdzie żadna reakcja w organizmie. 
Zapotrzebowanie organizmu na wodę jest uzależnione między innymi od wieku, aktywności fizycznej, a także od pory roku – dlatego zazwyczaj u każdej osoby jest to kwestia indywidualna. Przeciętnie jednak powinniśmy codziennie dostarczać organizmowi ok. 3-3,5 litra płynów dziennie, z czego czysta woda (nie w postaci herbaty czy soku)  powinna stanowić nie mniej niż 1,5-2 litra. 

image

Nawodniony organizm, to zdrowy organizm

Już niewielkie odwodnienie na poziomie 2% może powodować problemy z koncentracją i utrudniać codzienne funkcjonowanie. 
Pierwsze syndromy odwodnienia mogą przejawiać się:

  • bólem głowy,
  • uczuciem zmęczenia i znużenia,
  • osłabieniem apetytu.

Aby do tego nie dopuścić, sięgajmy po wodę jeszcze zanim poczujemy pragnienie. Jest to szczególnie ważne w przypadku dzieci, u których warto wyrobić nawyk picia wody od samego początku. 

Dbając o odpowiedni nawodnienie organizmu należy pamiętać o jednej z zasad, która gwarantuje optymalne efekty – to przede wszystkim picie często, a w mniejszych ilościach. Woda wypijana małymi łyczkami najlepiej nawadnia organizm, docierając do każdej, nawet najbardziej oddalonej komórki organizmu zapewniając mu prawidłowe funkcjonowanie. To właśnie woda jest najlepszym źródłem… wody dla naszego organizmu. Nie bez powodu bez niej nie jesteśmy w stanie przeżyć więcej niż kilka dni. Stanowi ona środek transportu m.in. dla tlenu i składników odżywczych. Odpowiada także za usuwanie z ciała toksycznych produktów przemiany materii, reguluje jego temperaturę i bierze udział w procesie trawienia. Natomiast picie wody podczas posiłków powoduje lepsze nawilżenie pokarmów i dostępność enzymów trawiennych. Woda powinna towarzyszyć nam codziennie, o każdej porze dnia!

Ilustracja